AB ile üye ülkeler karşı karşıya geldi
Avrupa Birliği’nin Çinli teknoloji şirketlerine yönelik yeni siber güvenlik hamlesi Avrupa’da büyük tartışma yarattı. Almanya ve İspanya’nın, Avrupa Komisyonu’nun Huawei ve diğer Çinli Telekom ekipmanlarını yasaklama planlarına karşı çıktığı öne sürüldü.
Avrupa Komisyonu, özellikle Telekom altyapılarında kullanılan Çin menşeli ekipmanların güvenlik riski oluşturduğunu savunurken, Berlin ve Madrid yönetimleri olası bir yasağın ekonomik sonuçlarından ve Pekin’in verebileceği karşılıktan endişe ediyor. Müzakerelere yakın kaynaklara göre iki ülke, Çinli şirketlerin tamamen dışlanmasının Avrupa Birliği’nin yapay zeka altyapısı yatırımlarını daha pahalı hale getireceği görüşünde. Ayrıca Pekin yönetiminin ekonomik misilleme adımları atabileceği ihtimali de Avrupa başkentlerinde ciddi şekilde değerlendiriliyor.
YAPAY ZEKA MALİYETLERİ ARTIRACAK MI?
Avrupa Komisyonu ise Huawei ve ZTE Corporation şirketlerini “yüksek riskli tedarikçi” olarak tanımlamış durumda. Brüksel yönetimi, üye ülkelerin bu şirketleri telekom altyapılarından çıkarmasını uzun süredir talep ediyor. Avrupa Birliği’nin gündemindeki Siber Güvenlik Yasası değişikliği, yabancı devlet etkisi ve belirli tedarikçilere bağımlılık gibi risklerin doğrudan değerlendirme kapsamına alınmasını öngörüyor. Düzenleme kabul edilirse Avrupa Komisyonu’nun tavsiyeleri tüm üye ülkeler için bağlayıcı hale gelebilecek. Bu süreçte Avrupa ülkeleri, ABD ile Çin arasında büyüyen teknoloji savaşının ortasında denge kurmaya çalışıyor. Bir yandan Çin ile ticari ilişkileri sürdürmek isteyen Avrupa ülkeleri, diğer yandan kritik altyapılarda güvenlik kaygıları nedeniyle daha sert tedbirleri tartışıyor. Almanya Başbakanı Friedrich Merz, daha önce Çin’e aşırı bağımlılık konusunda eleştirel açıklamalar yapmasına rağmen bu yıl Çin-Almanya ilişkilerini güçlendirme mesajları verdi.
