Petrol fiyatlarında yeni riskler neler ?
Emtia piyasalarında bu hafta yönü, ABD-İran hattındaki gerilim, Trump - Şi zirvesi ve ABD'den gelen güçlü enflasyon verileri belirledi. İran'ın ateşkes teklifinin Washington tarafından kabul edilmemesi, Hürmüz Boğazı üzerinden enerji arzına ilişkin endişeleri artırırken petrol ve doğal gaz fiyatlarında yükselişi destekledi.
ABD ile İran arasında devam eden gerilim ve küresel petrol stoklarındaki hızlı düşüş, enerji piyasalarında yükseliş endişelerini artırdı. Brent petrol geçen haftayı 109,50 dolarla son ayların en yüksek seviyesinde kapatırken, ay içindeki dip seviyeye göre yüzde 13'ün üzerinde prim yaptı. Analistler, artan jeopolitik riskler ve sürüş sezonu öncesi azalan stokların petrol fiyatlarında yeni yükseliş dalgasını tetikleyebileceğini belirtiyor. Teknik analizlerde ise Brent petrolde 115 dolar seviyesinin gündeme geldiği ifade ediliyor. Küresel petrol piyasalarında yükseliş eğilimi devam ederken, Brent petrol fiyatı geçen haftayı 109,50 dolar seviyesinde tamamladı. Böylece Brent petrol, 5 Mayıs'tan bu yana en yüksek kapanışını gerçekleştirirken, ay içinde gördüğü dip seviyeye göre yüzde 13'ün üzerinde değer kazandı.
ORTA DOĞU'DAKİ GERİLİM FİYATLARA YANSIDI
Piyasalarda ABD ile İran arasında devam eden gerilimin fiyatlar üzerindeki etkisi yakından izleniyor. Brent petrolün varil fiyatı 109,50 dolara çıkarken, Batı Teksas türü ham petrolün (WTI) fiyatı da 107 dolar seviyesine yükseldi. Analistler, yükselişte ABD Başkanı Donald Trump'ın Çin ziyareti sonrası İran'a yönelik açıklamalarının etkili olduğunu belirtiyor. Trump'ın, İran'ın ABD'nin mesajlarına karşılık vermemesinden rahatsız olduğu ve geçen hafta yaptığı değerlendirmede mevcut ateşkes sürecinin "yoğun bakımda" olduğunu söylediği aktarıldı. Açıklamalar, piyasalarda çatışmaların yeniden başlayabileceği endişelerini artırdı.ABD'de Trump'a yakın bazı isimlerin İran'a yönelik daha sert askeri adımlar çağrısında bulunduğu belirtiliyor.

YENİ BİR ÇATIŞMA FİYATLARI ARTIRABİLİR
Piyasalarda Trump yönetiminin doğrudan yeni bir savaşa girmek istemediği yönünde değerlendirmeler öne çıkıyor. ABD Başkanı'nın son aylarda kamuoyu desteğinde gerileme yaşadığı ve yeni bir çatışmanın siyasi baskıyı artırabileceği belirtiliyor. Öte yandan İran'ın da ateşkes sürecinde askeri kapasitesini yeniden toparlamaya çalıştığı iddia ediliyor. New York Times'ın geçen hafta yayımladığı haberde, İran'ın ateşkes dönemini silah sistemlerini yeniden organize etmek için kullandığı öne sürülmüştü. Uzmanlar, olası bir savaşın İran'ın Suudi Arabistan, Birleşik Arap Emirlikleri ve Kuveyt gibi bölge ülkelerine yönelik saldırı riskini artırabileceğini değerlendiriyor. İran'ın bazı potansiyel hedefleri belirlediğine ilişkin iddialar da gündemde yer alıyor.
Kaynak Haber Merkezi