Asgari ücretten sonra ortaya çıktı
Milyonların merakla biklediği asgari ücret için ilk teklif belli oldu. TÜİK, bekar bir işçinin asgari geçim tutarının ağır işlerde çalışanlar için 2 bin 792 lira 10 kuruş, orta nitelikteki işlerde çalışanlar için 2 bin 507 lira 70 kuruş, hafif işlerde çalışanlar için 2 bin 339 lira 10 kuruş olarak hesaplandığını açıkladı.
1
12
TUİK rakamları gerçekleşirse asgari ücrete yüzde 20.1 oranında bir zam geliyor. Öte yandan rakamın duyurulması ile birlikte işsizlik maaşı, kısa çalışma ödeneği ve diğer birçok ücret de artacak.
2
12
Yaklaşık 7 milyon çalışanın maaşını belirleyen asgari ücretin artması ile SGK’ya yapılacak borçlanma ücreti ve işsizlik maaşı da artıyor. Buna göre; 2020’de en düşük işsizlik maaşı bin 177 lira olurken olası yüzde 20,1 zamma göre bin 413 liraya çıkacak.
En yüksek işsizlik maaşı ise 2 bin 354 liradan 2 bin 827 liraya çıkması bekleniyor.
3
12
Öte yandan Sosyal Güvenlik Kurumu’na (SGK) askerlik, doğum, yurt dışı borçlanması yapılırken ödenecek primler asgari ücrete göre belirleniyor.
2021 yılında asgari ücrette ortaya çıkacak artışa bağlı olarak sigorta prim borçlanmalarının günlük alt limiti de yükselecek.
4
12
Asgari ücretteki artış oranında meydana gelen artışla, günlük borçlanma tutarları zamlanacak.
5
12
Askerlik, doğum, yurtdışı gibi borçlanmaları yapmak isteyenler bir an önce borçlanma işlemi için SGK Merkezlerine müracaat etmeliler. Ay sonuna kadar bu işlemi yapanlar kazançlı çıkarlar.
6
12
Örneğin; şu an için günlük 31.43 TL ile borçlanma yapma imkanı varken, 1 Ocak 2021 sonrasında bu rakam yükselecek ve borçlanma daha pahalı hale gelecek.
7
12
2021 yılında asgari ücret yüzde 20,1 oranında artarsa bir günlük borçlanma tutarı da 37.74 TL’ye yükselecek.
8
12
Yani 2020 yılı içinde 180 günlük askerlik süresi için borçlanma başvurusu yapan bir kişi toplam 5.658 TL ödeyecekken, 2021’de 180 gün için askerlik borçlanması başvurusu yapacak kişi asgari ücret yüzde 20 artarsa 6.795 TL borçlanma bedeli ödeyecek.
9
12
BAĞ-KUR, İSTEĞE BAĞLI, GÜNDELİKÇİ PRİMLERİ
Kendi namına çalışanlar ile isteğe bağlı sigorta ödeyenlerin prim ödemeleri de asgari ücretle birlikte yükselecek.
10
12
GENEL SAĞLIK SİGORTASI PRİMİ
Brüt asgari ücretin yüzde 3'ü kadar olan GSS primi zamla birlikte yükselecek.
11
12
YAŞLILIK, EVDE BAKIM, ENGELLİ MAAŞINDAN YARARLANMAK İÇİN GELİR SINIRI
Bu tür sosyal ödemelerin verilmesi için haneye giren gelir miktarı da asgari ücretle belirleniyor. Böylece bu rakamlar da yükselecek.
12
12
KISA ÇALIŞMA ÖDENEĞİ
Kısa çalışma ödeneği maaşın yüzde 60'ı kadar oluyor. Dolaylısıyla en düşük ödenek brüt asgari ücrete göre belirleniyor. En yüksek ödenek ise brüt asgari ücretin yüzde 150'si kadar oluyor. Bu yüzden kısa çalışma ödeneği de asgari ücretle birlikte artacak.