Avrupa’da gelir vergisi ve sosyal güvenlik sistemleri büyük farklılıklar gösteriyor; çalışanların maaşları üzerindeki toplam yük de öyle. Ancak çalışanlar için asıl önemli olan, vergiler ve zorunlu kesintiler sonrası maaşlarının ne kadarını gerçekten eve götürebildikleri....Araştırmaya göre çocuksuz ve bekar, ortalama ücretli bir çalışan için maaştan yapılan kesintilerin en yüksek olduğu ülke yüzde 41,5 ile Romanya olurken, en düşük oran ise yüzde 15,1 ile Kıbrıs’ta kaydedildi.
AB GENELİNDE VERGİLER VE KESİNTİLER FARKLILIK GÖSTERİYOR
Avrupa genelinde gelir vergisi, sosyal güvenlik primi ve diğer zorunlu kesintiler çalışanların eline geçen net geliri doğrudan etkiliyor. Aynı brüt maaşı alan çalışanlar, yaşadıkları ülkeye bağlı olarak yıl sonunda binlerce avro farklı net gelir elde edebiliyor. Eurostat verilerine göre Avrupa Birliği’nde çocuksuz ve bekar, ortalama gelir elde eden bir çalışanın maaşından yapılan vergi ve zorunlu kesintilerin ortalaması yüzde 29,1 seviyesinde gerçekleşti. AB genelinde ortalama yıllık 37.958 avro brüt gelir elde eden bir çalışanın eline geçen net tutar 26.929 avro olurken, yaklaşık 11.029 avro vergi ve sosyal güvenlik kesintisi olarak kamuya aktarılıyor.
ROMANYA EN FAZLA KESİNTİ YAPILAN ÜLKE OLDU
Araştırmaya göre maaşından en yüksek oranda kesinti yapılan ülke yüzde 41,5 ile Romanya oldu.
Romanya’yı;
Litvanya: %39,1
Belçika: %37,6
Slovenya: %36,9
Almanya: %34,8
Danimarka: %34,0
Macaristan: %33,5 izledi.
Bunun yanında Lüksemburg’da %32,6, Hırvatistan’da ise %31,5 oranındaki kesintiyle AB ortalamasının üzerinde bir vergi yükü bulunuyor. Bu ülkelerde çalışanların brüt maaşlarının üçte birinden fazlası vergi ve sosyal güvenlik kesintileri nedeniyle ellerine geçmiyor.